Deelprogramma Financiën

Bijstellen beleid financieel gezond neutraal

In het voorjaar heeft het college samen met de auditcommissie de opzet van de nota financieel gezond verkend. Daarbij is het belang onderkend om verder vooruit te kijken, een periode van 15 jaar. Mede als gevolg van de coronacrisis zijn de prioriteiten bijgesteld, en is de aanbieding van de nota financieel gezond uitgesteld tot najaar 2020.

Precariobelasting op kabels en leidingen neutraal

Precariobelasting wordt geheven voor het hebben of houden van zaken op, boven of onder gemeentegrond. Vanaf 1 juli 2016 is precariobelasting opgelegd aan nutsbedrijven voor kabels en leidingen. De precario gelden van € 1,5 miljoen per jaar worden toegevoegd aan de algemene risicoreserve ter versterking van de vermogenspositie. Er liepen nog diverse beroepszaken. Er liepen nog enkele beroepszaken tegen de precariobelasting op kabels en leidingen, waardoor er nog altijd de mogelijkheid was dat we de geïnde bedragen zouden moeten terugbetalen. In februari heeft de betreffende partij de beroepszaken ingetrokken. Daarmee is een belangrijk risico komen te vervallen.

VIC neutraal

In 2019 is gebleken dat de verbijzonderde interne controle, die bij Duo+ ondergebracht is, minder goed heeft gefunctioneerd dan het jaar ervoor. We zijn hierover in gesprek met Duo+. De interne controle wordt de komende tijd juist belangrijker. Vanaf 2021 is het college verantwoordelijk voor de rechtmatigheidsverantwoording, die nu nog door de accountant wordt afgegeven. Om een goede rechtmatigheidsverantwoording te kunnen afgeven is een goede interne controle nodig.

Belastingen Amstelland € 47.000 nadeel (s)

Verschillende posten die samenhangen met de invordering van belastingen zijn bijgesteld op basis van de werkelijke afrekening in 2019. Het betreft onder meer de inkomsten voor aanmaningen (nadeel € 20.000), proceskosten en dwangbevelen (nadeel € 27.000). Voorheen (tot 2019) werden de proceskosten die Gemeentebelastingen Amstelland maakte (ten onrechte) niet in rekening gebracht.

Marktontwikkeling verzekeringen € 9.200 nadeel (s)

Vanwege negatieve resultaten in de afgelopen jaren hebben de verzekeringsmaatschappijen de premies verhoogd. De komt enerzijds door de vele storm- en brandschades. Anderzijds spelen ook structurele factoren een rol. Zo worden letselschades snel duurder, onder meer door de introductie van affectieschade en toenemende claimbewustheid van burgers.

Hierdoor stijgen de kosten van de brandverzekering, die net aanbesteed is, waardoor de begrote bedragen voor deze verzekering met € 67.000 in het totaal moeten worden verhoogd. Het betreft hier een verhoging van € 9.200 op het deelprogramma Financiën, onderdeel Overhead, en € 57.800 op het deelprogramma Vastgoed. De stijging heeft te maken met het feit dat de afgelopen jaren verschillende verzekeraars besloten om te stoppen met de brandverzekeringen overheid wegens tegenvallende resultaten. Hierdoor is er minder concurrentie op de markt. Daarnaast is in 2019 alleen al voor ruim €50.000 aan schade aangemeld bij de verzekeraar van de gemeente Uithoorn. Hieronder vallen de twee inbraken RK SG Thamen en twee schades bij de brede school (brand en dakbedekking die los kwam bij een storm).

Hierdoor stijgen de kosten van de brandverzekering, die net aanbesteed is, waardoor de begrote bedragen voor deze verzekering met € 67.000 in het totaal moeten worden verhoogd. Het betreft hier een verhoging van € 9.200 op het deelprogramma Financiën, onderdeel Overhead, en € 57.800 op het deelprogramma Vastgoed. De stijging heeft te maken met het feit dat de afgelopen jaren verschillende verzekeraars besloten om te stoppen met de brandverzekeringen overheid wegens tegenvallende resultaten. Hierdoor is er minder concurrentie op de markt. Daarnaast is in 2019 alleen al voor ruim €50.000 aan schade aangemeld bij de verzekeraar van de gemeente Uithoorn. Hieronder vallen de twee inbraken RK SG Thamen en twee schades bij de brede school (brand en dakbedekking die los kwam bij een storm).

Verkoop Eneco € 27,04 miljoen voordeel (i)

In januari heeft Uithoorn definitief besloten tot de verkoop van Eneco. De verkoop van Eneco heeft inmiddels volgens plan plaatsgevonden. In het raadsvoorstel waren de financiële gevolgen van de verkoop beschreven. De verkoopopbrengst bedroeg voor Uithoorn € 27,55 miljoen. Hiervan zijn de transactiekosten van € 253.800 ingehouden; Uithoorn kreeg op 25 maart € 23,3 miljoen overgemaakt. Na het afboeken van de boekwaarde van de Eneco aandelen van € 252.200 bedraagt de netto-opbrengst € 27,04 miljoen.

Bovengenoemde netto-opbrengst van € 27,04 miljoen kan naderhand nog iets hoger uitvallen. Er is voor de zekerheid een extra bedrag ingehouden omdat het totaalbedrag aan kosten in verband met de verkoop (onderdeel van de transactiekosten), nog niet definitief is. Daarnaast zijn enkele btw-aspecten van de transactiekosten nog niet geheel duidelijk.

Door de verkoop vallen ook de structurele dividendinkomsten van € 456.000 weg vanaf 2021. Dit structurele nadeel is opgenomen in de Kadernota 2021. In de nota financieel gezond (2e helft 2020) gaan we verder in op de financiële situatie na de verkoop van Eneco. Ook onderzoeken we manieren om opnieuw structurele middelen te realiseren, ter compensatie van het weggevallen dividend na 2020.

Storting reserve saldo Eneco € 27,04 miljoen nadeel (i)

Voorgesteld wordt om het positieve saldo als gevolg van de verkoop van Eneco te storten in de algemene risicoreserve.

Dividend Stedin € 42.000 voordeel (i)

Aan de algemene vergadering van aandeelhouders wordt een voorstel tot winstbestemming 2019 voorgelegd, wat een uitkering van € 10,46 per aandeel tot gevolg heeft. Ten opzichte van het jaar ervoor is dit een stijging van circa 14% (2018: € 9,18 per aandeel). Omdat over het jaar 2020 en verder een lager dividend wordt verwacht door een stijgende investeringsopgave en stijging van de tarieven van TenneT, betreft dit een incidenteel voordeel van € 42.000. Voor de toekomst heeft Stedin aangegeven dat er een toenemende kapitaalsbehoefte is vanwege de benodigde investering om de energietransitie te kunnen faciliteren.

Dividend BNG Bank € 85.000 nadeel (s)

Het dividendvoorstel over 2019 voor de gemeente Uithoorn bedraagt € 69.200, tegenover € 155.400 over het jaar daarvoor. Gezien de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten vindt de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2020. Wel wordt verwacht dat de lage langlopende rente een drukkend effect zal hebben op de ontwikkeling van het renteresultaat. De verwachting is dan ook dat de dividendinkomsten ook na 2020 lager zullen uitkomen. Daarnaast is besloten de betaling van het dividend over 2019 uit te stellen tot in elk geval 1 oktober 2020, op nadrukkelijk advies van de toezichthouder (de Europese Centrale Bank), omdat als gevolg van de corona pandemie van de banken wordt verwacht hun vermogen maximaal beschikbaar te houden om te investeren in de kredietverlening aan hun klanten. Hiermee is de ontvangst van de dividenduitkering 2019 in 2020 onzeker. Hierover wordt uiterlijk in de jaarrekening 2020 gerapporteerd.

Vinckebuurt (neutraal € 863.100 incidenteel, 2020 tot en met 2022 lasten neutraal met baten en onttrekking reserve voor respectievelijk € 113.100, € 68.700 en € 66.500)

De bestemmingsreserve Vinckebuurt is gevormd om plankosten te dekken en om de infrastructuur rondom Vinckebuurt aan te leggen. Het betreft de herinrichting van de Petrus Steenkampweg, Burgemeester van Meetelenstraat (reeds gerealiseerd), de Wilhelminakade vanaf Petrus Steenkampweg tot aan de Thamerkerk en de Thamerweg. Omdat deze wegen buiten het plangebied van de exploitatieovereenkomst (overeengekomen middels mediation) met Zeeman en BPD (voorheen Bouwfonds) vallen, komen deze herinrichtingskosten ten laste van de gemeente.

Door aangescherpte BBV-regelgeving is het niet langer toegestaan om kosten van investeringen in maatschappelijk nut (zoals wegen) te dekken uit reserves. Het is verplicht om deze op de balans te activeren en hierover af te schrijven. Bij de 2e Tussentijdse rapportage 2019 was het voornemen geuit om bij de jaarafsluiting de reserve te verlagen naar het niveau dat benodigd is voor de resterende plankosten en het overschot over te hevelen naar de budgetegalisatiereserve. Deze actie vindt nu plaats bij deze 1e Tussentijdse rapportage 2020.

Op basis van een meerjarenraming van alle activiteiten binnen het project, wordt de reserve met € 818.700 verlaagd van € 892.500 naar € 73.800 ter dekking van plankosten. Het bedrag dat wordt overgeheveld naar de budgetegalisatiereserve bedraagt € 863.100. Dit is inclusief een bijdrage van een ontwikkelaar die niet in de reserve is opgenomen. Gelijktijdig worden in de jaren 2020 tot en met de afronding van het project in 2022, de plankosten, de te ontvangen exploitatiebijdragen en de onttrekkingen uit het resterende bedrag in de reserve ter dekking van de plankosten, in de meerjarenbegroting opgenomen. Deze wijzigingen zijn budgettair neutraal.

Het bedrag aan investeringskosten voor de herinrichting van de betreffende infrastructuur dat in de reserve aanwezig was is € 612.800 (geïndexeerd naar de jaren van uitvoering in de oorspronkelijke planning), waaronder €127.600 voor de herinrichting van het Thamerplein. De Thamerkerk heeft inmiddels een andere eigenaar en de komst van een jachthaven is nog onduidelijk. Dit zijn ontwikkelingen die samenhangen met een eventuele herinrichting. Het moment van realisatie van de herinrichting van het Thamerplein, en daarmee de kredietaanvraag voor de herinrichting van dit onderdeel, is op dit moment nog niet duidelijk. In het jaar van de start van de realisatie zal gevraagd worden een bedrag ter beschikking te stellen voor de herinrichting.

De herinrichting van de overige infrastructuur vindt naar verwachting plaats in de jaren 2021 tot en met 2023. Hiervoor worden kredieten aangevraagd in het jaar van de start van de betreffende herinrichtingen. Volgens de huidige planning betreft het € 301.500 in 2021 en € 183.700 in 2023.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf